Aktuellt:
 
Tipsa en kompis
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ellens recepttips


Smootie på blåbär och hallon
En läskande Smootie passar utmärkt vid flera tillfällen. För någon som har svårt att äta frukost kan en smootie vara ett bra alternativ för att få sig något nyttigt på morgonen. Som mellanmål eller kvällsmål kan en smootie också smaka gott.
Smaken på sin Smootie kan man variera i det oändliga. Kiwi, melon, jordgubbar och björnbär är goda frukter att använda sig av.

1 portion

ca 2,5 dl mild lättyoghurt naturell
ca 1 1/2 dl frysta osockrade bär t.ex. hallon och blåbär
1/2 banan
( 2-3 teskedar cocosolja för dig som har morgontråning) Byt även ut lättyoghurten mot naturell yoghurt 3%.

Mixa allt till en slät dryck

Näringsvärde för Smootie:
Energi: Kilojoule 1032, Kcal  247
Protein: 11.2 g
Kolhydrater: 42 g
Fett:  2.3 g


Recept Kesoplättar

2 ägg
4-5 msk dinkelmjöl eller glutenfritt mjöl
250 g keso naturell

Tillagning 4 styck

1. Rör i hop ägg och mjöl, tillsätt sedan keson och mosa den lite lätt.
2. Stek i smör på medelhög värme.
3. Vänd inte förrän ovansidan stelnat något (precis som när man gräddar
vanliga pannkakor)
4. Serveras med t.ex. frukt, bär eller en klick crème fraiche med
klippt gräslök över.

Näringsvärde för kesoplättar:
Energi: Kilojoule 504, Kcal 120
Protein: 12 g
Kolhydrater: 6 g
Fett: 5 g


 

Ellens Kost och Hälsa | Ellen Ljungberg | info@ellenskost.se | 0706-816636 produktion: xit ab / www.energibalans.nu