Pasta, potatis, ris mm.

I bland gör jag research i välsorterade livsmedelsaffär för att kolla nyheter, läsa på innehållsförteckningen och jämföra livsmedel. Men jag hade totalt missat att A la eco hade kommit med Gröna ärtor Fusilli, vilket en kund tipsade mig om. Jag rekommenderar ofta mina kunder att använda bönpasta, som innehåller mycket protein (40g per 100g) som mättar bra (vilket gör att man äter mindre) och inte triggar sötsuget som vanlig pasta kan göra. Många har dessutom magproblem och skall därför undvika stora mängder gluten. Därför är bönpasta perfekt.

Bönpasta passar till köttfärssås och lasagne. Däremot blir det lite för sladdrigt i sallader. Därför var det med stor förväntan som jag i dag testade Grön ärt Fusilli. Koktid 3-4 minuter. Kokade mina i 3 min och 15 sek, för att få dem lite mer al dente kommer jag att koka dem lite kortare nästa gång. Blev verkligen positivt överraskad, den gröna pastan kommer absolut att få plats i mitt hushåll. Annan relativt ny pasta är linspasta, röd och fin, men bleknar under kokning, en god ersättare till all pasta och är dessutom glutenfri. Tål att testas.

I hushållet för övrigt har vi haft lite diskussioner om val av bra pasta. Har då hittat ett bra alternativ i havrepastan som faktiskt är ett bättre alternativ än fullkornspastan. Pastan Innehåller lite för lite havre kan man tycka, men fiberhalten och havren höjer kvaliteten.

Har ni testat mathavre? Mathavre rekommenderas verkligen, det har lågt GI, är snabbkokt med mycket smak och kan i stort sätt användas i alla maträtter i stället för ris.

Enligt Livsmedelverket innehåller fullkornsris mer arsenik än vitt ris. Därför kan det vara bra att hitta alternativ till ris, och mathavre är en bra och nyttigare ersättare.
Potatis är en knöl som har fått oförtjänt dåligt rykte. Faktum är att potatis innehåller både vitamin A och C samt ett flertal mineraler, bland annat järn.

Köp gärna en fast potatis och koka upp några att använda i matlagningen under veckan. Det går utmärkt att skiva ner potatis i en omelett eller ha med till jobbet som tillbehör till annan mat. Fördelen med att potatisen har varit nerkyld är att det utvecklas resistent stärkelse vilket gör att potatisen får ett lägre GI. ( gäller för alla stärkelserika livsmedel)
Hoppas att du har fått några tips att använda i det nya året?

Ställ gärna frågor om kost och hälsa eller kom med synpunkter!

 

You may also like

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *