Boosta dig mot förkylningar i vinterđŸ˜·

 

Vintern Àr hÀr och med den tyvÀrr ocksÄ förkylningar och hosta, hÀr kommer nÄgra tips pÄ som gör att vi kan lindra eller kanske undvika förkylningar helt? SÄ Àt mer:
Chili
Chili innehÄller flera vitaminer, dÀribland vitamin C och A som bÄda Àr viktiga antioxidanter samt Àmnet capsaicin.
Capsaicin har mÄnga positiva effekter. Det kan till exempel öka kroppens temperatur och höjer ÀmnesomsÀttning nÄgot och dÀrmed ocksÄ förbrÀnningen av kalorier.
Capsaicinet har i flera studier visat sig ha antiinflammatoriska effekter, med fördelen att det inte retar magslemhinnan. Andra slemhinnor pÄverkas men pÄ ett positiv sett. Kronisk snuva med nÀstÀppa och nysningar kan lindras genom att capsaicinet bedövar nerverna i nÀsslemhinnan och gör dem mindre kÀnsliga för infektioner och andra retningar.

Gurkmeja

Gurkmeja har kraftfulla anticancerogena egenskaper.  Curcumin, som Ă€r det aktiva Ă€mnet i gurkmeja, har kliniskt bevisade antiinflammatoriska effekter. Gurkmeja Ă€r ocksĂ„ fylld med antioxidanter och vitaminerna A, C och E.‹Kanel
Kanel innehÄller vattenlösliga antioxidanter i form av polyfenolet som balanser blodsockeret. Kanel innehÄller en substans som dödar en mÀngd olika sjukdomar orsakade av bakterier, och virus. AnvÀnd Àkta kanel.
Vitlök
Vitlök Àr en naturlig antiseptisk med mÄnga hÀlsofördelar. Vitlöken ger lÀgre kolesterolnivÄer (av dÄligt kolesterol), minskar plack, sÀnker blodtrycket och minskar riskerna för Äderförkalkning.
IngefÀra
SĂ„ fort du börjar kĂ€nna dig sjuk – proppa i dig ingefĂ€ra! IngefĂ€ran förhindrar och lindrar förkylning och innehĂ„ller massa antioxidanter. En annan bra sak med ingefĂ€ran Ă€r att den verkar anti-inflammatoriskt. Det bĂ€sta Ă€r om du Ă€ter ingefĂ€ra regelbundet.
IngefÀra stimulerar salivflödet och matsmÀltningen, lindrar krÀkningar, minskar illamÄende och lindrar smÀrtor vid gas och diarré. IngefÀra har tidigare anvÀnds som smÀrtlindrande medel och det hjÀlper till att sÀnka det onda kolesterolet.
Citron
Citron Àr antiseptiskt och verkar sammandragande. Svullnaden i svalg och nÀsa avtar med hjÀlp av fruktens saft och skal. Citron Àr dessutom laddad med C-vitamin.
Byt ut socker mot honung. Drick vatten och grönt te. Ta tillskott av vitamin D. Promenad varje dag.
Honungsvatten Àr utmÀrkt mot hosta. Men vattnet för inte vara varmare Àn 40 grader, för att bibehÄlla honungens alla goda egenskaper. (Ges inte till barn under ett Är)

Ha en underbar vinter, förhoppningvis helt utan förkylning!
Och skulle du mot förmodan drabbas testa följande recept frÄn Nutrition Data:

Förkylningste

4 port (11 kcal/portion)

Ingredienser
2 klyfta Vitlök
3 cm IngefÀra fÀrsk i bit
50 g Citron
10 dl Vatten, kranvatten
Tillagningsinstruktioner
Extra ingrediens: 5 svartpepparkorn

1. Skala ingefÀra och vitlök och skÀr i bitar. TvÀtta och skiva citronen.
2. LÀgg ingefÀra, vitlök, citronskivor och svartpeppar i en gryta och hÀll pÄ vattnet.
3. Koka upp och lÄt sjuda pÄ svag vÀrme ca 10 min.
4. Sila av och hÀll upp.

 

You may also like

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *