Nödvändiga Kosttillskott

Omega 3

Har hittat en omega 3 olja som fungerar, men varför skall man ta tillskott av omega 3? Vi lever annorlunda med andra matvanor och äter allt mer processad mat.
Vår västerländska kost innehåller mycket omega-6-fettsyror och relativt små mängder av marina omega-3-fettsyror. Detta ökar obalansen mellan omega-6-fettsyror och omega-3 -fettsyror i kroppen. Denna obalans är en påtagande orsak till att livsstilsrelaterade hälsoproblem utvecklas. Både omega-6- och omega-3-fettsyrorna är prekursorer till hormonliknande signalmolekyler (eikosanoider) i kroppen. Eikosanoider som kommer från omega-6 är inflammationsfrämjande och understödjer kronisk inflammation. Signalmolekyler som kommer från omega-3-fettsyror har lägre inflammatorisk potential och vissa är även kraftigt antiinflammatoriska. På många sätt kompletterar eikosanoiderna varandra, och det är därför viktigt att ha en bra balans mellan dem. En normal balans mellan omega-6- och omega-3-fettsyror är grundläggande för en bra eikosanoidbalans, medan en balans med mer omega-6- än omega-3-fettsyror understödjer kronisk inflammation.

Veganer, vegetarianer och personer med fisk allergi har tidigare varit hänvisade till till omega 3 källor från växtriket. Vilket inte är tillräckligt. Våra kroppar kan konvertera plantbaserat omega-3-fettsyror till EPA och DHA, men bara i en liten utsträckning. Normal konvertering är under 5% hos kvinnor och under 2% hos män. Så de flesta vegetarianer och veganer kan inte nå en hälsosam omega-6/omega-3-balans. Men nu finns det en enkel lösning. Om vi undersöker varifrån fisken får sin omega-3 så hitttar vi nämligen marina kallvattens- alger. Dessa alger innehåller rena långkedjiga omega-3-fetter – samma som finns i fisk – men helt veganska. Olja från dessa alger är  huvudingrediensen i Zinzinos BalanceOil Vegan och ger dig alla de positiva effekter som du får från vanliga BalanceOil baserad på fiskolja. Den justerar och upprätthåller EPA- och DHA-nivåerna och omega-6:3 balansen i din kropp på ett säkert sätt.

Vitamin D

Under sommarhalvåret är solbestrålning på huden den viktigaste källan. Där vitamin D3 bildas genom att kolesterol i huden bildas till vitaminet, under påverkning av ultravioletta strålar från solen.
För att bilda D-vitamin motsvarande ett dagligt intag av 5-10 mikrogram från mat räcker det i juni och juli att vara ute barärmad upp till en kvart två till tre gånger i veckan. Vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.
Genomsnittsbehovet är beräknat till 7,5 mikrogram per
dag. För att behovet ska täckas för så gott som alla trots variation i ålder
och hur mycket vi exponerar huden för sol, rekommenderas 10 mikrogram per dag, respektive 20 mikrogram för de över 75 år och de med liten solexponering. Källa Livsmedelsverket
Här får di 2 i 1 både omega 3 och vitamin D

                     Omega 3 och vitamin D

Läs mer på: Zinzino

Balansoljan finns också i en kombination av vildfiskolja och olivolja med extra högt innehåll av polyfenoler. Om du blir nyfiken? Hör av dig så berättar jag mera.

Probiotika

Att tarmhälsan är viktig för vårt mående är det länger ingen tvivel om. Tarmbakterierna här verkligen kommit in i finrummet. De forskas på flera håll och man har lyckas isolera drygt 500 bakteriestammar och jästsvampar från tarmen. Intresset för probiotika/probiotika har exploderat dem semester åren. Det har blivit allt vanligare att ha med sig mjölksyre tabletter utomlands mot turistmage eller i samband med antibiotika kurer. Men probiotika han förebygga så mycket mer än så.

Läs mer på:

Bästa probiotikan – Kosttillskott för bättre tarmhälsa

 

 

 

 

You may also like

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *