Ät mera hälsobringande bär

Få inspiration till ett hälsosamt liv, gå med i Nutritionsdata
         Hälsobringande smoothies med bär

 

Under de senaste åren har vi sett ett ökande intresse för förhållandet mellan vad du äter och din hälsa – inte bara kroppsvikt. Så kallad superfood har blivit et tema i strävan efter råvaror med många och bra byggstenar. Grönsaker, bär, örter, groddar och kryddor är naturlig superfood med många hälsobringande byggstenar per kalori.

Bär kommer med en mängd olika smaker och starka färger som alla kan bidra till god hälsa. I synnerhet har mycket forskning gjorts på bärens polyfenoler. De seglar under många namn, såsom flavonoider, tanniner och fenolsyra. Bär kan ha cirka 15 gånger mer tanniner än frukter. Röda vinbär, björnbär och blåbär har höga halt av fenoler, flavonoider och antocyaniner.

Sjukdomar vi kan undvika genom att äta mera bär

Oxidativ stress, inflammationer i kroppen är förknippad med en rad olika hälsoproblem och kroniska sjukdomar. Oxidativ stress försämrar också immunsystemet och påskyndar åldrandet.

Smoothies gillar alla och är ett gott och smart sätt att få i sig olika bär. Du kan variera med olika bär på havregrynsgröten eller smaksätt din naturella yoghurt med olika bär. Lyxa till det med att doppa jordgubbar i smält mörk 70% choklad till fredagsmyset.
I Isodieten får man äta fritt av bär och grönsaker just för att dem är så energisnåla samtidigt som dem har så många hälsobringande effekter.

WHO rekommenderar att vi äter bär varje dag, i synnerhet för att förebygga fetma, typ 2-diabetes, hjärt-kärlsjukdom och cancer. Dessutom verkar bär skydda oss från mikroorganismer som svampar, virus och bakterier. Så njut av bär varje dag, frusna eller färska.
Frukt och bär odlas främst på friland, och utsläppen av växthusgaser kommer till största delen från transporter, kylförvaring och gödselanvändning.

You may also like

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *